Tuesday, March 14, 2006

Insentif tingkatkan semangat berkhidmat

Oleh Mohd. Nahar Mohd. Arshad


Pembentangan Bajet 2006 sekali lagi membawa berita gembira buat kakitangan awam. Pemberian elaun dan bonus sedikit sebanyak dapat mengurangkan beban kewangan isi rumah terutamanya bagi yang berpendapatan rendah dan sederhana. Tambahan lagi, `bonus' bekerja lima hari seminggu turut dilihat mampu meningkatkan lagi mutu kehidupan sosial mereka. Ini diharap akan menjadi pembakar semangat dan motivasi kepada kakitangan awam untuk memberikan khidmat yang terbaik.

Sememangnya insentif kewangan sering dilihat sebagai satu faktor penting untuk meningkatkan motivasi kerja. Pemberian insentif kewangan yang bersesuaian amat penting untuk mendorong usaha yang optimum daripada pekerja.

Sekiranya insentif kewangan tidak setimpal diberikan, para pekerja biasanya akan mengambil kesempatan di tempat kerja untuk memenuhi kepentingan diri masing-masing.

Optimum

Pun begitu, kita tidak seharusnya melihat insentif material sebagai satu-satunya faktor untuk mendorong usaha yang optimum daripada diri masing-masing. Dari pandangan Islam, terdapat banyak sebab yang wajar kita renung sebagai insentif untuk kita memberikan usaha yang terbaik.

Selain tidak menafikan insentif material untuk setiap usaha yang kita laksanakan, Islam menekankan aspek insentif spiritual sebagai tunjang utama untuk kita memberikan usaha yang terbaik dalam setiap yang dilakukan. Ini kerana, setiap kerja mestilah dijalankan dengan niat untuk mendapatkan keredaan Ilahi.

Lantaran, untuk setiap usaha yang ikhlas dilakukan, Allah s.w.t. telah menjanjikan ganjaran syurga. Sebaliknya, balasan neraka disediakan untuk mereka yang menyeleweng dalam amanah yang diberikan. Nyata bahawa dalam Islam, setiap kerja baik yang dilakukan dengan niat yang betul akan dikira sebagai satu ibadah yang akan mendapat ganjaran yang besar. Ini wajar disedari dan dijadikan daya dorong dalam diri kita.

Selain itu, dalam al-Quran dan hadis Nabi s.a.w., terdapat banyak galakan yang boleh dijadikan motivasi untuk kita bekerja dan memberikan yang terbaik. Antara hadis yang popular, Nabi Muhammad bersabda yang bermaksud: ``Bekerjalah kamu seolah-olah kamu akan hidup seribu tahun lagi dan beribadatlah kamu seolah-olah esok kamu akan mati.''

Agama Islam tidak pernah melarang umatnya untuk mencari rezeki dan kekayaan di dunia (al-Qasas:77). Ini penting kerana dalam ajarannya, terdapat tuntutan yang memerlukan kita mempunyai kedudukan kewangan yang baik. Antaranya, kita wajib membayar zakat dan menunaikan haji.

Tuntutan nafkah untuk ahli keluarga juga merupakan suatu yang wajib. Yang pasti, semua tuntutan ini me-merlukan usaha yang gigih dan ikhlas dalam kita mencari pendapatan yang bersih dan halal untuk melaksanakan ibadah-ibadah tersebut.

Nyata sekarang bahawa insentif spiritual mampu menjadi pencetus motivasi ulung untuk kita memberikan yang terbaik dalam melaksanakan tugas sebagai warganegara yang bertanggungjawab. Budaya cemerlang merupakan tuntutan Islam.

12 Oktober 2005, Utusan Malaysia

No comments: