Friday, October 10, 2008
Kaedah Mengatasi Krisis Kredit
University of Tasmania, Australia
Kekayaan material tidak luas skopnya. Rumah kediaman, tanah ladang, haiwan ternak, kenderaan, wang, emas permata dan anak-pinak, itulah antara perkara-perkara yang dijelaskan di dalam surah Ali Imran ayat 14 berhubung kekayaan material.
Dalam konteks ekonomi masa kini, nilaian harta-harta yang disebutkan di atas (kecuali anak-pinak), biasanya diterjemahkan dalam bentuk kertas. Misalnya, kita mempunyai saham dan bon yang berkaitan dengan hartanah, komoditi dan sebagainya.
Krisis hutang/kewangan 2008 yang berpusat di AS menyaksikan kekayaan material yang dijana oleh ekonomi berasaskan riba, tiba-tiba lenyap begitu sahaja. Nilai hartanah di Amerika Syarikat (AS) merudum, pasaran saham merosot teruk, dan tekanan inflasi terus meningkat.
Lebih buruk lagi, situasi di atas wujud dalam keadaan hutang-piutang yang tinggi di kalangan isi rumah, syarikat-syarikat, malahan kerajaan AS sendiri.
Kebanyakan isi rumah di AS sekarang berhadapan dengan nilai bersih kekayaan yang negatif. Bayangkan; kebanyakan mereka berhutang untuk membeli rumah, saham dan keperluan harian! Malang minimpa apabila nilai rumah dan saham yang dibeli jatuh dari nilai belian.
Rumah dan saham yang dahulu dianggap sebagai satu pelaburan, kini menjadi biawak hidup yang terpaksa ditanggung. Hendak dijual, tiada pembeli yang membida. Ini berikutan sikap bank yang kini waspada memberi hutang dan sentiment pengguna yang lemah.
Untuk mengatasi masalah ini, pakar ekonomi konvensional mengesyorkan agar kegiatan memberi hutang digalakkan kembali. Ini sesuatu yang ironi!
Tetapi itulah hakikat sistem ekonomi sekarang. Ia sangat bergantung kelangsungannya dengan ‘mesin’ hutang!
Hutang ibarat oksigen dalam sistem ekonomi yang ada. Tanpa oksigen, manusia boleh mati kelemasan. Begitulah juga keadaannya dengan sistem ekonomi sekarang.
Melihat kepada krisis sekarang, satu alternatif sistem kewangan baru perlu difikirkan. Cadangan sistem mata wang emas yang pernah hangat suatu ketika dahulu wajar difikirkan semula.
Selain itu, mereka yang ditindas dengan riba dan hutang perlu dibebaskan. Al-Qur’an dengan jelas menerangkan kaedah dan jalan keluar kepada masalah hutang.
Dalam surah al-Baqarah ayat 279 dan 290, Allah berfirman: Oleh itu, kalau kamu tidak juga melakukan (perintah mengenai larangan riba itu), maka ketahuilah kamu: akan adanya peperangan dari Allah dan RasulNya, (akibatnya kamu tidak menemui selamat). dan jika kamu bertaubat, maka hak kamu (yang sebenarnya) ialah pokok asal harta kamu. ... Dan jika orang yang berhutang itu sedang mengalami kesempitan hidup, maka berilah tempoh sehingga ia lapang hidupnya dan (sebaliknya) Bahawa kamu sedekahkan hutang itu (kepadanya) adalah lebih baik untuk kamu, kalau kamu mengetahui (pahalanya yang besar yang kamu akan dapati kelak).
Bail out
1. Who should get it?
2. How much each entitled deserve?
3. Do the govt really got the money for the bail out? May be the next time of crisis, the govt itself need the money
4. Isn't bail out is a kind of financial socialism, which to a capitalist like US, they just can't accept it.
5. After all, the bail out will not solve the real problem. If root of a tree is rotten, you can't just put some more fertilizer to heal the tree.
Monday, June 23, 2008
On Oil: Speculators versus OPEC
OPEC, on the other hand, affects the real oil market by engaging in the supply activity. It is reported that OPEC has come to its optimum production capabilities. This means OPEC will need longer period to increase oil supply.
In contrast, speculators can be very dominant in affecting price in the short run.
In order to stabilize the oil price, it is important to stop the speculative activities altogether. After all, speculation activities only benefit a few minorities at the expanse of large majority.
At the same time, the cartel power of OPEC must be put under scrutiny as the monopoly position is also unhealthy to the market.
It is not easy to evaluate which effect is more dominant than the other. Speculative activities can be very significant when speculators heavily engage in tradings. This can be seasonal as timing is a very critical factor in speculation. on the other hand, OPEC reactions usually depend on market conditions. Apart from meeting global oil demand, political pressure can be another factor that determines OPEC production. All these contribute to the dynamic of market forces.
Saturday, May 31, 2008
Meaning of wealth
Material wealth is not harmful to Muslims. Only Muslims need to manage the wealth according to Shari'ah. I elaborate the 'how' in my book Hidup Kaya Tanpa Riba
Tuesday, April 22, 2008
Review of my book: Hidup Kaya Tanpa Riba
From Berita Harian, 23 April 2008
Iqra: Mengumpul, belanja harta secara berhemah
JIKA ingin kaya, jauhi diri daripada riba dan banyakkan bersedekah. Malangnya dalam dunia materialistik masa kini, persoalan riba dan kaedah membina kekayaan serta menguruskan kewangan peribadi jauh bercanggah daripada yang dianjurkan Islam. Islam menganjurkan umatnya menjadi kaya. Justeru untuk memahami persoalan kaya daripada perspektif Islam, buku Hidup Kaya Tanpa Riba boleh dijadikan panduan bagi individu membina kekayaan melalui pengurusan kewangan peribadi. Buku ini mengungkap persoalan membina kekayaan dalam perspektif Islam mendepani cabaran abad ke-21 yang menghurai konsep seperti kaya, rezeki, zuhud dan kepentingan mengingati mati sebagai dorongan mengejar kekayaan dunia tanpa mengabaikan akhirat.
Buku ini turut memberi pelbagai tip dan strategi penting dalam soal membina kekayaan, pengurusan kewangan peribadi yang praktikal dan mudah diikuti selain membawa pembaca memahami serta berusaha mencari rezeki halal lagi diberkati. Hakikatnya ilmu berkaitan pengurusan dan kewangan peribadi penting tetapi tidak banyak pendedahan mengenainya terutama berkaitan ilmu pengurusan berasaskan ajaran Islam menyebabkan ramai tidak tahu mengatur sistem kewangan mereka. Ini ditambah dengan kejahilan terhadap riba yang mendominasi setiap sudut kehidupan manusia menjadikan pengurusan harta mengikut kehendak syarak semakin mencabar sedangkan Islam jelas mengharamkan amalan riba.
Pengenalan buku Hidup Kaya Tanpa Riba membawa pembaca memahami mengenai kekayaan daripada kaca mata Islam dengan melihat sejarah awal perkembangan Islam bermula pengorbanan agung Siti Khadijah, peniaga kaya di Makkah. Menggunakan kekayaan yang ada, dakwah Islam digerakkan, begitu juga sahabat Baginda SAW, Uthman bin Affan yang terkenal dengan kekayaan sanggup membeli perigi untuk diwakafkan bagi kegunaan orang ramai.
Sahabat Nabi SAW yang berharta bukan saja berkorban jiwa dan raga untuk Islam malah, mereka turut berkorban kekayaan demi agama yang tercinta. Lantaran, Islam hebat kerana acuan ajarannya membawa manusia mencapai tahap rohani dan akhlak yang tinggi. Itulah yang diperlukan umat Islam hari ini iaitu ilmu memantapkan pengurusan kewangan secara Islam serta strategi meningkatkan ekonomi, membina kekayaan serta mengatur perbelanjaan mengikut kehendak Islam.
Antaranya, umat Islam dituntut membelanjakan harta kekayaan diperoleh dengan cara berhemah seperti firman Allah yang bermaksud: “Kitab al-Quran ini, tidak ada keraguan padanya; petunjuk bagi mereka yang bertakwa, iaitu orang yang beriman kepada perkara ghaib dan mendirikan sembahyang serta membelanjakan sebahagian daripada rezeki yang kami berikan kepada mereka.” - (Surah al-Baqarah, ayat 2-3) Buku hasil tulisan pensyarah fakulti ekonomi Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Mohd Nahar Mohd Arshad turut menggariskan enam perkara penting yang perlu dipenuhi dalam membelanjakan harta kekayaan dalam bab 16. Turut dibincangkan ialah impak krisis kewangan serta perspektif Islam mengenai hutang dan panduan asas mengurus hutang menepati kehendak masyarakat hari ini yang kebanyakan hidup dikelilingi masalah pengurusan kewangan. Buku Hidup Kaya Tanpa
Riba secara umumnya tidak memfokuskan perihal riba secara khusus sebaliknya mengembangkan topik utama yang dapat mencegah umat Islam daripada terbabit dengan amalan riba.
Judul: Hidup Kaya Tanpa Riba
Penulis: Mohd Nahar Mohd Arshad
Penerbit: PTS Millennia Sdn Bhd
Pengulas: Hasliza Hassan
Harga: RM21 (Semenanjung Malaysia), RM24 (Sabah dan Sarawak)
Friday, April 04, 2008
Problems in Islamic Banking - From Harakahdaily
However, given that we have no alternative, Islamic Banking is the main option that we have before us (to avoid from any unIslamic practice in finance). If you read the article below, it seems that the conventional banking might look better compared to the Islamic one. But be careful! I give you a parable to see the case which is quite similar to the story below (the BBA case).
Let say there are two beef sellers; one (seller A) selling pork for $2 per kg and another seller (seller B) sells halal beef for $4 per kg. To make it worse, say that seller B (the halal beef seller) cheated! When he weights his beef, it's just 0.5 kg but he still charges $4.
As a Muslim, from which seller will you buy the meat (assume that there is no other meat selers)?
I believe, a true Muslim will buy from seller B regardless of 1) the expensive price, and 2) being cheated. This is simply because pork is haram and we must avoid it. As for seller B who charges more and measures less, that is between him and Allah ultimately. Of course we can bring the case to the right authority.
The Case that I Refer
Pinjaman perumahan pembiayaan kewangan Islam mencekik darah?
SM Mohamed Idris Fri Apr 04, 08 11:24:19 am MYT
Diarah membayar RM505,368.54, apabila bank hanya membayar RM10,000. Lebih malang beliau diarah membayar RM505,368.54 (sama dengan keuntungan berserta dengan jumlah yang dibahagikan kepada pemaju) dan lebih daripada itu, kos guaman pula mencecah sehingga RM17,450! Semua ini adalah kepada bayaran sebanyak RM10,000 yang telah dibuat oleh bank kepada pemaju projek yang gagal itu. Ini berlaku kepada peminjam-pinjaman perumahan sebuah perbankan Islam. -->-->
Ini adalah kisah benar. Abdul (bukan nama sebenar) memutus untuk memiliki sebuah kondominium pilihan keluarganya pada tahun 1997 melalui pembiayaan kewangan Islam. Abdul ketika itu merupakan seorang eksekutif muda yang berusia 31 tahun dan baru sahaja menaiki tangga kejayaan dalam kariernya selepas menamatkan pengajian daripada Universiti Islam Antarabangsa enam tahun yang lalu.
Abdul yang telah berkahwin dan mempunyai dua orang anak dan berlatar belakang dalam Ekonomi Islam ini, hendak memastikan dapat membeli kondominium untuk didiami oleh keluarganya.
Baginya, pembelian ini hendaklah bebas daripada sebarang riba yang dilarang dalam kepercayaan Islam. Memandangkan pembiayaan rumah cara konvensional ini dikenakan riba, dia memutus untuk membiayai pembelian rumahnya dengan menggunakan prinsip pembiyaan al-bay bithaman ajil (BBA) yang ditawarkan oleh bank terbabit.
Harga pasaran kondominium yang dibeli oleh Abdul disenaraikan sebanyak RM249,500 oleh pemaju. Kondominium berkenaan masih dalam pembinaan. Dalam kontrak, bank berkenaan sepatutnya membeli semula rumah tersebut daripada Abdul dan menjual semula kepadanya dengan harga RM744,766.34.
Bunyinya mungkin agak pelik. Kenapa pula seseorang itu perlu menjual dengan harga RM249,500 dan membeli kembali barangan yang sama pada hari yang sama dengan harga RM 744,766.34, dengan memberikan keuntungan kepada pihak yang lain.
Alasannya adalah, Abdul diberikan 30 tahun untuk membayar balik secara bulanan sebanyak RM1,013.73 (dengan perbezaan dalam sen) untuk tiga tahun pertama (2.71%) dan RM2,186.04 bulanan untuk 27 tahun yang seterusnya.
Ini memberikan kadar faedah tahunan sebanyak 8.4 peratus. Konsep membeli sebuah aset dan menjual semula kepada orang sama dikenali sebagi bay al-inah.
Tetapi bagaimana pula Abdul memperoleh rumah sebelum menjualnya kepada pihak bank? Lagipun ketika itu ketara yang Abdul sedang mencari pembiaya sewaktu kondominiumnya masih lagi dalam pembinaannya. Ya, sudah tentu bank berkenaan menyediakan kewangan dengan memberikan wang secara berperingkat memandangkan rumah berkenaan masih dalam pembinaan.
Dalam sistem konvensional agak jelas bahawa apabila pihak bank mula menyalurkan bayaran kepada pemaju, faedah akan dikenakan mengikut perkembangan bayaran yang dibuat.
Namun begitu, dalam konsep BBA, dua kontrak jual terlibat. Walaupun jelas bank membiayai pembiayaan kondominium berkenaan, pelanggan perlu menjual aset berkenaan kepada bank sebelum membelinya kembali di bawah konsep inah.
Konsep inah ini dianggap sebagai tidak Islamik oleh kebanyakkan ulama Timur Tengah. Kerana walaupun ia melibatkan dua kontrak jualan, ia secara asasnya merupakan kontrak pinjaman yang mempunyai tujuan. Namun, konsep ini diiktriaf oleh kebanyakkan ulama Syariah di Malaysia. Walau bagaimanapun, dibawah konsep inah, masalah yang sedia ada boleh menjadi lebih teruk lagi.
Kes Abdul ini terjadi sewaktu Asia Tenggara dilanda krisis ekonomi, telah menyebabkan projek kondominum berkenaan tergendala dan terbiar. Pemaju berkenaan pula menghilang diri entah ke mana. Ketika itu, hanya kerja-kerja asas sahaja yang dijalankan di tapak projek berkenaan dan pihak bank telah pun mengeluarkan RM10,000 kepada pemaju. Abdul dan pembeli-pembeli lain kerap mengunjungi tapak pembinaan dengan harapan untuk melihat pemaju menyambung semula kerja pembinaan tetapi kecewa.
Akhirnya, selepas putus asa, Abdul bertemu pihak bank dan memaklumkan situasi yang dialaminya. Dia menawarkan untuk membayar bank RM10,000 yang telah pun dibayar oleh bank kepada pemaju.
Dia menganggap bahawa dia sedang 'menolong' pihak bank dengan membayar kembali jumlah bayaran berkenaan, lagipun dia berpendapat bahawa bank sepatutnya memberikan sebuah rumah kepadanya tetapi gagal berbuat sedemikian.
Mmandangkan kewangan Islamik berasaskan kepada prinsip ekuiti bukankah bank menangggung kerugian ini, fikirnya.
Tetapi apa yang lebih menakutkannya adalah, dia dimaklumkan yang dia berhutang dengan bank lebih daripada apa yang perlu diberikan kepadanya. Dalam surat peguam yang dihantar kepadanya pada 2005, memintanya untuk membayar jumlah penuh sebanyak RM505,368.54 (sama dengan keuntungan bank berserta dengan jumlah yang dibahagikan kepada pemaju) sebelum 20 Mei 2005. Dan lebih daripada itu, kos guaman pula mencecah sehingga RM17,450! Semua ini adalah kepada bayaran sebanyak RM10, 000 yang telah dibuat oleh bank kepada pemaju projek yang gagal itu.
Abdul pergi mendapatkan bantuan daripada Bank Negara dan juga Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan namun hampa. Dia dimaklumkan yang dia telah membuat pinjaman dan untuk itu dia perlu beertanggungjawab sepenuhnya ke atasnya pinjaman tersebut.
Abdul membantah kerana dia dilayan dengan tidak adil disebabkan dia diminta untuk membayar sehingga setengah juta ringgit tanpa sebab dan ini baginya adalah tidak Islamik langsung. Pihak bank pula mengenepikan hujah mengatakan bahawa kaedah pembiayaan pihak bank disokong oleh majlis Syariah yang telah meluluskan konsep BBA sebagai Islamik berdasarkan kepada ketetapan Syariah itu sendiri.
Abdul masih 'berjuang' dalam kesnya dan telah diminta hadir ke mahkamah. Dalam pada itu, namanya telah disenarai hitam sehinggakan sukar untuknya mendapatkan pembiayaan pinjaman daripada pihak bank lain untuk membeli sebuah rumah kepada keluarga tersayangnya.
Terganggu akibat kegagalan membeli rumah untuk keluarganya dan pada masa yang sama terlibat dalam masalah kewangan dan undang-undang, Abdul nekad untuk meneruskan kehidupan ini, serta menolak sama sekali untuk melihat semua ini sebagai sesuatu yang adil dan patuh kepada ajaran agamanya.
Memandangkan kontrak Islamik ini adalah kontrak jual yang turut mengambil kira keuntungan, seseorang pelanggan boleh sekiranya gagal, berhutang dengan jumlah yang tinggi daripada jumlah yang dipinjam.
Sebagai contohnya, dalam kes Abdul ini, pembiayaan kewangan yang asal ialah sebanyak RM249,500 tetapi dia diminta untuk dibayar sebanyak RM505,368.54 kerana 'gagal'. Perkara seperti ini tidak akan terjadi dibawah sistem pembiayaan konvensional. Pelanggan tidak akan berhutang lebih daripada pinjaman asal, dalam apa jua keadaan sekalipun sehingga pinjaman berkenaan habis dibayar.
Persamaan dalam kes ini ialah apabila seseorang gagal membayar dalam masa yang ditetapkan, contohnya, selepas rumah berkenaan telah siap dibina.
Sebagai contoh, dalam kes di atas, katakan Abdul gagal membayar pada tahun ketiga. Jadi, diangggarkan bayaran bulanan ialah RM2,186.04 untuk 27 tahun yang akan datang, dibawah skim BBA, dia berhutang pinjaman penuh tersebut, RM708,276.96 (RM2,186.04 x 27 x 12).
Di bawah pembiayaan kewangan konvensional, jumlah yang dihutang bukan jumlah keseluruhan tetapi nilai semasa ketika itu, jumlah termasuk faedah yang dikenakan untuk 27 tahun. APR sebanyak 10.63 peratus, jumlah ini hanyalah sebanyak RM232,658.29. Lihatlah perbezaan yang ketara antara kedua-dua skim ini.
Disebabkan perbezaan ini, Bank Islam secara 'moral' mewajibkan untuk memberikan potongan untuk penebusan walaupun potongan sedemikian tidak boleh dinyatakan dalam kontrak, sebaliknya menjadi kontrak yang bukan menurut Syariah.
Inilah yang menjadi isu dalam kes Zulkiffli Abdullah lawan Affin Bank. Apabila Zulkiffli gagal untuk membayar jumlah yang dihutang walaupun rumah tersebut akan dijual pada bulan Mac, dia terpaksa juga membayar jumlah hutangnya.
Maka, satu masalah utama dalam BBA ialah harga jualan sesebuah rumah itu tidak menggambarkan harga pasaran rumah tersebut - sebuah masalah yang berpotensi dalam kes kegagalan membayar harga rumah. Tetapi di bawah sistem pembiayaan kewangan konvensional, baki tidak akan melebihi harga rumah yang sebenar.
Untuk mengurangkan masalah ini, satu lagi skim perumahan yang relatif kini ditawarkan kepada pembeli. Konsep Musharakah Mutanaqisah (MM). MM ialah skim kontrak perkongsian yang melibatkan pulangan rendah.
Dalam hal ini, pihak bank dan pembeli akan memiliki bersama-sama rumah tersebut. Jadi, pembeli akan membayar sewa yang berpatutan ke atas rumah/harta tersebut.
Memandangkan rumah tersebut dimiliki secara bersama-sama maka bahagian penyewaan ditanggung oleh pihak pembeli itu sendiri. Penyewaan ini akan menebus pemilikian bank terhadap rumah tersebut, sekali gus meningkatkan hak pemilikan rumah dalam kalangan pembeli tersebut.
Pemilikan hak pembeli akan meningkat secara berperingkat-peringkat apabila bayaran sewa bulanan dibuat dengan tetap dan apabila telah mencapai nisbah 100%, pembeli akan memiliki sepenuhnya hak ke atas rumah berkenaan. Tambahan lagi, bayaran bulanan boleh dibayar lebih daripada apa yang ditetapkan untuk menebus hak pemilikan rumah dengan cepat.
Pihak bank lebih tertarik kepada konsep MM kerana formula matematik sama dengan formula konsep pembiayaan konvesional. Maka, untuk kadar faedah yang sama, konvensional dan MM memberikan penebusan yang sama termasuk jadual pembayaran baki mengikut masa yang dikehendaki. Tidak seperti BBA, baki pembiayaan dibawah MM tidak akan melebihi jumlah asal yang telah dipinjam.
Namun, pihak bank akan menggantikan kadar sewa yang perlu dibayar di bawah konsep MM dengan kadar faedah! Ini kerana mereka tidak mahu mengambil risiko dengan menyewa atau harga rumah naik turun.
Tambahan lagi, sumber kewangan mereka juga terikat dengan kadar faedah pasaran. Tetapi menggantikan harga sewa dengan kadar faedah akan memberikan MM sama dengan konsep pembiayaan konvensional dengan bezanya hanyalah pada pemilikan rumah tersebut.
Maka, pembeli beragama Islam yang ingin memastikan konsep pembiayaan rumah adalah benar-benar Islamik perlu mendesak untuk menggunakan kadar sewa dan bukannya kadar faedah.
Satu isu yang amat berat dibincangkan dalam pembiayaan Islamik (dan juga dalam konsep konvensional) ialah isu yang melibatkan bagaimana duit dihasilkan oleh bank konvensional dan Islam.
Semua bank komersial menghasilkan wang apabila mereka memberikan pinjaman atau pembiayaan. Sebagai contohnya, apabila bank Islam membiayai sebuah rumah yang berharga RM250,000, ia hanya menghasilkan wang melalui akaun semata-mata. Duit pendeposit tidak akan ditolak apabila RM250,000 itu dibayar oleh pihak bank kepada pembeli ataupun pemaju.
Inilah simpanan kecil namanya. Di Malaysia, untuk setiap pendepositan RM1 dalam bank, sistem bank boleh menwujudkan 24 ringgit pinjaman atau duit baru (menggambil kira simpanan berkanun yang memerlukan 4 peratus), bersamaan untuk setiap pendepositan RM1 juta, RM24 juta yang baru dan praktikal menghasilkan kuasa membeli secara 'percuma'.
Sudah tentu ini akan mewujudkan inflasi.Kebanyakan inflasi dalam ekonomi disebabkan penghasilan wang secara percuma, berbanding dengan kekurangan bekalan. Inflasi pnghasilan wang baru ini akan mengakibatkan cukai ke atas orang ramai dengan merampas kuasa membeli simpanan mereka. Namun, ulama Syariah hanya mendiamkan diri, tiada berkata apa-apa tentang penghasilan wang ini. Penghasilan wang baru ini sudah tentu seperti mencuri kekayaan negara.
Jika seseorang meminjam RM1,000 pada kadar faedah 10 peratus, orang tersebut perlu memulangkan kembali sebanyak RM1,100. Kadar faedah yang dikenakan sebanyak RM100 dikatakan sebagai �riba� atau memakan riba yang telah ditetapkan terlebih dahulu, diperolehi tanpa mengambil apa-apa risiko.
Tetapi bagaimana jika RM1,000 itu tidak menghasilkan apa-apa? Ia juga bukan menghasilkan kuasa pembeli yang percuma tanpa risiko 'negatif'? Malah, jika 10 kali ganda kadar faedah, bukankah ini dianggap sebagai riba yang hebat?
Oleh itu, menjalankan pembiayaan Islamik ini termasuk Musharakah Mutanaqisah, dengan wang yang dihasilkan secara percuma oleh sistem bank ini harus dipersoalkan.
Sesungguhnya, tidak nampak keislamikan dalam hal ini. - lanh
Penulis adalah Presiden Persatuan Pengguna Pulau Pinang.
Thursday, April 03, 2008

Financial literacy
Getting it right on the money
Apr 3rd 2008 NEW YORKFrom The Economist print edition
A global crusade is under way to teach personal finance to the masses
My book here is a good start
Saturday, March 29, 2008
Saturday, March 22, 2008
Monday, March 10, 2008
Caution: When sukuk is on steroid
Does the Islamic bond market comply with sharia law?
Thursday, February 21, 2008
Faith, law and democracy
Defining the limits of exceptionalism
Feb 14th 2008 THE HAGUE, ROME AND TORONTOFrom The Economist print edition
The right of faiths to run their own affairs and regulate their adherents' lives has recently become controversial—because of fear of Islam
Saturday, February 16, 2008
Saturday, February 09, 2008
When truth prevails...
What role for sharia in the West?
Thursday, February 07, 2008
My Book - Hidup Kaya Tanpa Riba
Tuesday, January 08, 2008
Muslim's character
Monday, December 31, 2007
Ayah (1949-2007)
Dulu ayah sambut
kelahiranku
Tapi semalam aku tidak mengiringi jenazahnya
Aduhai...
sedihnya hati tak terperi...
tak kala ayh pergi
tak dapat aku bersama mengabadikan ayahanda tercinta...
Hatiku sedih
hatiku pilu…
merah mawar padaku lesu
ku jerit pada dada laut hiba hatiku
namun hatiku masih menangis…
mengenang kasih ayah
kasih yang selembut cahaya purnama
yang kini hanya tinggal kenangan
dalam dasar sanubari seorang anak di perantauan
Aku menangis lagi..
Ayah telah pergi selamanya…
Tak perlu aku cari kerana
ayah tak akan ku temui bila aku pulang nanti
Untuk ayah…
hanya doa dan air mata
Ya Allah,
Tuhan yang hidup selamanya
kupohon rahmat dan kasih Mu untuk ayahku...
kasihanilah ayah sepertimana ayah mengasihaniku dahulu
ayah tak pernah kecewakan hajatku,
maka Kau penuhilah hajatnya agar diampun dosanya,
luas dan terangilah kuburnya,
jadikanlah tempat ayahku bersemadi sebagai taman-taman syurga
terimalah amal baiknya,
sedekah jariahnya,
kasih ikramnya...
dan jadikanlah segala amalan kami anak-anaknya
Kau terima sebagai amalan anak-anak yang soleh.
Ku pohon ampun buat ayahku,
kupohon kasihMu ya Rahman, ya Rahim,
Tuhan yang tidak mati dan hanya Kau yang kekal abadi..
Mohd Arshad Anoh passed away on 21 Zulhijjah 1428/31 Disember 2007
Saturday, December 01, 2007
Leadership in Islam
Oleh: DR. MOHD. ASRI ZAINUL ABID
Monday, November 26, 2007
Marx-capitalism
The capitalist communist
from The Economist Print Edition
How a poetic Marxist has transformed business prospects in West Bengal
UNTIL a few years ago foreign capitalists were unlikely to look for investment opportunities in the Indian state of West Bengal, seat of the world's longest-serving democratically elected communist government. They were about as likely to ask for the novels of Gabriel Garcia Marquez in Bengali, the local language. That both are now readily available is largely down to one man. He is Buddhadeb Bhattacharjee, the state's chief minister, a poet and playwright, the translator of the great Colombian-born novelist--and a life-long communist.
Since taking charge of West Bengal in 2000, Mr Bhattacharjee has embraced business with apostate zeal. The results have been little short of revolutionary. Under a coalition of leftists led by his own Communist Party of India (Marxist), which has won seven consecutive elections, West Bengal was previously best known for industrial action, capital flight and the immiseration of its capital, Calcutta, recently renamed Kolkata. Things improved slightly in the mid-1990s, after investors were officially invited to the state. But only in recent years, after Mr Bhattacharjee began travelling the world and wooing foreign companies, have many actually come. They have joined an influx of Indian firms in computer services, manufacturing and steelmaking. Tata Motors says that next year it will start producing a new low-cost car--expected to sell for less than $3,000--at a factory it is building at Singur, near Kolkata. ...
Saturday, November 17, 2007
Ethical business
Wal-Mart's mixed 'green' bag
Results from the giant retailer's audit of its social and environmental practices show just how hard it is to grow a company and be eco-friendly at the same time, writes Fortune's Marc Gunther.
Tuesday, November 13, 2007
The dollar we no longer trust
Fortune's Geoff Colvin takes a closer look at the greenback's spiraling decline
Tuesday, November 06, 2007
What's the purpose of your existence?
I found this article was unintellectually written, written by a man whose vision has been blinded.
everywhere this century; it will do so least when it is separated from the state
Nov 3, 2007 (4 days ago)
The new wars of religion
from The Economist Print Edition
Faith will unsettle politics everywhere this century; it will do so least when it is separated from the state
Wednesday, October 31, 2007
What do you do to combat poverty?
Nature 449, 947 (2007). doi:10.1038/449947a
Many 'developing' countries are much more developed than some people think. Their rapid progress should inspire scientists and their institutions to do more to confront global poverty
Learning organization
from BusinessWeek Online -- Most Popular Stories
The Japanese carmaker is rolling out a social networking site, called N-Square, designed to bypass bureaucracy by boosting informal contacts.
Saturday, September 29, 2007
Methodology - The Role of Sunnah
Puasa tidak boleh berpisah dari dalil sunah
Oleh: DR. MOHD. ASRI ZAINUL ABIDIN
Saturday, September 08, 2007
Something on Ijtihad
Oleh: DR. MOHD. ASRI ZAINUL ABIDIN
Sunday, September 02, 2007
The Greatest Economist
He claimed the post of an economist for Egypt and clearly he had the knowledge of the job.
[Quran, 12:55] Yusuf said: ?Make me the treasurer of the treasures of the realm (of Egypt); I will indeed guard them carefully for I know how to manage them.?
Saturday, September 01, 2007
Meaning of Independence
Merdeka: Antara penghayatan dan acara tahunan
Oleh: DR. MOHD. ASRI ZAINUL ABIDIN
Sunday, August 05, 2007
Call for Muslim economists
In praise of usury
from The Economist Print Edition
Ignore credit snobs. It is no sin to profit from lending to the poor
IN DANTE'S "Divine Comedy", usurers are consigned to a flaming desert of sand within the seventh circle of hell. Attitudes have since softened a bit. Microcreditors, who offer small loans to self-employed poor people, enjoy hallowed reputations. One has even ascended to the rank of a Nobel laureate. But lending to the poor is still considered distasteful whenever it is pricey, short-term and profitable. In America, for example, many activists are quick to damn "payday" lenders, who may charge high fees for offering cash advances on a worker's next pay cheque.
Why this hostility? To profit from lending to the poor, critics say, is to prey on the most vulnerable, at their most vulnerable moment. Faced with desperate customers, loan sharks can charge well over the odds, even when the risk of default is slight. The money they proffer is often squandered on spurious consumption, critics say, rather than productive investments that would help the borrower repay his debts. Easy credit thus tempts people into a damaging spiral of indebtedness. …
Friday, August 03, 2007
Wednesday, August 01, 2007
Capitalism unresolved problem
Ethics, accountability, responsibility and proper mechanism are in Islam.
Wednesday, June 20, 2007
Saturday, June 16, 2007
Steroid for religious department
Kenapa kepimpinan agama kurang berjaya?
Oleh: DR. MOHD. ASRI ZAINUL ABIDIN
OIC condition of health
Save the Children
IT was at Malaysia’s behest that the Organisation of the Islamic Conference added a meeting of health ministers to its annual roster of events, as a further step towards meaningful co-operation beyond the existing annual conferences of foreign, information, cultural and tourism ministers.
Thursday, June 14, 2007
Inequality
The Quagmire of Inequality
Citing income increases of the most wealthy evokes images of greedy CEOs and hedge-fund managers. But the story is more
complicated.
Wednesday, June 13, 2007
Measuring the economy
The Real Cost Of Offshoring
U.S. data show that moving jobs overseas hasn't hurt the economy. Here's
why those stats are wrong - BUSINESSWEEKMore on phantom GDP
Tuesday, June 12, 2007
Spiritual question
Turning wealth into good works
With unprecedented wealth comes the moral
question of what to do with it – and many Americans are choosing to give it to
charity.
Tuesday, June 05, 2007
Clean river is a public good
India's rivers are drowning in pollution
The Indian government has spent half-a-billion dollars trying to clean up Delhi's Yamuna River. It's only gotten worse, says Fortune's Daniel Pepper. FORTUNE
Monday, June 04, 2007
Billionaire Robin Hood
The hottest investor in America
Saturday, June 02, 2007
When you believe in market and then you confuse by the outcomes
Free market.. Yes we need to regulate it. Government intervention is crucial to ensure people are following the rules of the game properly. But wait... Not everybody is nice. There are crooks out there ready to eat people. This is where we need a good 'internal control' to regulate human behaviour. Religion therefore is important and very significant in regulating behaviors..
Wednesday, May 30, 2007
Global peace index
Monday, May 28, 2007
Sovereign-wealth funds
Moreover, the torrent of money is alarmingly growing exponentially every hour under the interest-based economy. How far this is sustainable?
Saturday, May 26, 2007
Thinking in term of more debts
The simple guidepost is for any deeply indebted economy, the final destiny is bankruptcy.
Thursday, May 24, 2007
Invest Islamically
Here is another example of how practical it can be.
Wednesday, May 23, 2007
WB, IMF and WTO; are they still relevant?
Are they relevant anymore?
WTO panel to assess Argentinian request
Third World Network
Tuesday, May 22, 2007
Saturday, May 19, 2007
Friday, May 18, 2007
Tuesday, May 15, 2007
Poor gets poorer
Saturday, May 12, 2007
Protecting the environment
Friday, May 11, 2007
Example of rubbish
Capitalism is far from promoting competition
Thursday, May 10, 2007
Balanced growth
Islamic perspective of growth takes into account progress and development that secure harmony relationship between man and God, man and other man and man with the environment.
Alternative measure of growth based on the above need to be established.
Currently, the capitalist economies have realized the need for green economy after so much damaged had been done. This is the main focus thus far in the system when they speak of balanced or sustainable development.
Tuesday, March 13, 2007
Financial melt down
How long this kind of covering can continue? It seems that under the fiat money, fractional reserve and interest based economy, the financial fiasco is unavoidable.
Thursday, February 22, 2007
Effective distribution mechanism
Islam has long successfully abolished slavery. During Prophet time, Islam slowly and effectively had abolished slavery practiced in pre-Islamic Arabs via its distributive measures like zakat and several forms of penalty (i.e Penalty for a man who has sexual relationship during the day of Ramadhan is to free 60 slaves).
Monday, February 12, 2007
How zakat boosts productivity
In Islamic economics, $ 1 million will not give you any interest income since riba = 0 and not just that, if you just keep the money idle for long period of time, you must pay 2.5% zakat out of it. Year by, year, yr $ 1 million will be eaten up by zakat. Thus, you have to think of some ways to make full use of the $ 1 million productively. This is just one way how zakat can boost productivity and create real economy.
Thursday, February 08, 2007
Sunday, January 14, 2007
Friday, October 20, 2006
Get Rich and Stay Rich Islamically through Rizq halal & rizq barakah
• Putting your best efforts
• Doa (asking Allah to bestow us with prosperity). This includes to make other form of amal such as performing solat dhuha, solat hajat, reciting surah Yasin and surah al-waqiah (The deeds must be done sincerely for Allah, not for wealth. Any wealth that comes is just the ‘by-product’/rewards that come from Allah)
• Tawakal
• Infak (spend the wealth generated in the course of Allah)
• Pay zakat, sadaqah and other forms of generosity
• Keeping good brotherhood
• Syukr (thankful to Allah)
Thursday, October 12, 2006
Thursday, October 05, 2006
Bersederhana sebagai langkah berjimat
BULAN Ramadan yang mulia merupakan bulan di mana umat Islam berpuasa. Berpuasa mengajar kita untuk mengawal nafsu daripada perkara-perkara yang ditegah.
Hakikatnya, banyak perkara dapat kita pelajari daripada hikmah berpuasa.
Antaranya, tarbiah berpuasa seharusnya dapat dimanifestasikan dalam cara kita mengawal perbelanjaan seharian.
Perkara ini pastinya penting, tambahan lagi dalam konteks kenaikan harga barangan yang hangat diperkatakan sekarang. Kemampuan untuk menguruskan perbelanjaan dengan baik sangat bersangkutan dengan gaya kepenggunaan kita. Sikap boros dan berlebih-lebihan boleh menjerumuskan seseorang ke dalam kancah kewangan yang kronik.
Justeru, Islam menganjurkan umatnya agar sentiasa bersederhana dalam setiap perkara. Ini termasuklah dalam soal kita berbelanja.
Berpuasa dilihat dapat mendidik kita agar menjadi lebih terkawal dalam menguruskan perbelanjaan. Namun, ramai yang sering berbelanja berlebih-lebihan dalam bulan puasa terutamanya apabila kita membeli juadah untuk berbuka. Perkara ini tidak seharusnya berlaku kerana corak perbelanjaan seperti ini lebih terdorong oleh nafsu perut yang lapar.
Sebagai panduan bersama, terdapat empat panduan penting yang dapat kita amalkan dalam mengawal corak perbelanjaan kita agar kita mampu bersederhana dalam soal kepenggunaan. Keempat-empat panduan ini merupakan inti pati di sebalik sunah Rasulullah s.a.w. yang berkaitan dengan cara Baginda mengambil makanan.
Yang pertama; Baginda s.a.w biasanya hanya akan makan apabila Baginda mula merasa lapar. Ini perlu kita contohi bukan sahaja dalam soal mengawal diet pemakanan yang baik, malah, dalam berbelanja, kita sepatutnya hanya membeli untuk perkara-perkara yang diperlukan sahaja. Inti patinya ialah, apabila datang keperluan untuk kita membeli sesuatu barangan, barulah kita berbelanja kepada perkara tersebut.
Panduan kedua; kita juga dianjurkan untuk mengambil makan sekadar jumlah yang diperlukan sahaja meskipun kita dihidangkan dengan pelbagai jenis juadah. Anjuran ini jika dihayati membawa maksud, apabila berbelanja, kita seharusnya hanya membeli sekadar keperluan dan kemampuan diri sendiri. Sikap membazir dan berlebih-lebihan perlu dijauhi kerana Allah berfirman: Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu haramkan benda-benda yang baik yang dihalalkan oleh Allah bagi kamu, dan janganlah kamu melampaui batas, kerana sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang yang melampaui batas (Al-Quran, 5:87).
Seterusnya, Baginda s.a.w. juga makan dengan tertib dan mengunyah makanannya dengan baik. Dalam konteks kepenggunaan, anjuran ini mengajar kita agar sentiasa bersyukur dengan apa yang ada dan menggunakan sesuatu barangan itu sebaik-baiknya sehinggalah ia tidak lagi berfungsi.
Panduan terakhir, Baginda Rasulullah s.a.w. juga akan berhenti makan sebelum Baginda merasa kenyang. Amalan ini menunjukkan betapa kita tidak seharusnya terikut-ikut dengan dorongan hawa nafsu dalam soal pemakanan dan ini termasuklah juga dalam soal kepenggunaan. Amalan ini membolehkan seseorang itu betul-betul mengecapi nikmat makanan yang dimakan atau barangan yang digunakan. Ini dapat melahirkan rasa cukup dalam diri seseorang dan menjadikannya hamba yang bersyukur.
Meskipun keempat-empat panduan yang digariskan tadi berkaitan dengan soal pengambilan makanan, namun jelas ia juga dapat dihayati dalam konteks amalan kita berbelanja. Semoga dengan panduan ini, kita akan dapat bersederhana dalam soal berbelanja.
Kesempatan bulan Ramadan ini seharusnya digunakan untuk kita melatih diri untuk bersederhana dalam mengawal perbelanjaan semasa.
From Utusan Malaysia on Oct. 6 2006
Wednesday, June 14, 2006
Akauntabiliti Menerusi Ihsan
Mohd Nahar Mohd Arshad
Universiti Islam Antarabangsa Malaysia
Melihat kepada persaingan global yang semakin sengit, penekanan harus diberikan kepada usaha untuk meningkatkan tahap kecekapan bagi menghasilkan barangan yang berkualiti dan perkhidmatan yang bertaraf dunia. Ini merupakan satu strategi berkesan yang dapat menjadikan sesuatu produk atau jenama itu ampuh untuk bertahan bagi jangka masa panjang. Pengabaian aspek kualiti dan ketidakecekapan pengurusan sumber pola, hanya akan mendatangkan keuntungan dalam jangka pendek, tetapi membawa kerugian yang besar dalam jangka masa panjang.
Dari sudut ekonomi, kecekapan (efficiency) dapat dinilai dalam dua aspek. Pertama, kecekapan agihan sumber, yang bermaksud menggunakan sumber-sumber ekonomi untuk menghasilkan barangan atau perkhidmatan yang paling diperlukan dan dikehendaki oleh sessebuah masyarakat. Di sini, kita menyedari akan akan hakikat sumber-sumber ekonomi yang terhad dan kita berusaha untuk mengelakkan sebarang pembaziran dengan tidak menghasilkan barangan yang tidak diperlukan dan berkualiti rendah.
Kedua, kecekapan dari sudut pengeluaran. Ini dicapai apabila kita berjaya mengeluarkan sesuatu barangan atau perkhidmatan dengan kos terendah yang mungkin. Di sini, penggunaan teknologi yang terbaik serta produktiviti yang tinggi amat diperlukan untuk mencapainya.
Untuk mencapai kedua-duanya, aspek kualiti insan itu sendiri merupakan faktor paling utama kerana manusialah yang dapat menentukan tahap kecekapan, produktiviti dan seterusnya kualiti barangan atau perkhidmatan yang dihasilkan.
Dalam proses penghasilan barangan atau perkhidmatan, aspek kualiti berkait rapat dengan aspek kawalan (supervision) terutamanya dalam pengawalan para pekerja. Ini merupakan sesuatu yang sukar dan mahal tetapi terpaksa dilakukan oleh para majikan bagi memastikan tahap kepatuhan pekerja yang tinggi.
Akibatnya, kos pengeluaran akan meningkat dan barangan atau perkhidmatan yang disediakan terpaksa dijual dengan harga yang tinggi. Ini seterusnya boleh mengurangkan tahap daya saing sesebuah syarikat mahupun sesebuah negara jika dilihat dalam konteks global.
Perkara ini boleh di atasi sekiranya setiap insan itu mempunyai kawalan dalaman diri. Dalam Islam, perkara ini dapatr difahami melalui konsep ihsan.
Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a. menyatakan bahawa pada suatu hari, malaikat Jibril datang menyerupai seorang lelaki lalu bertanya kepada Nabi Muhammad saw tentang Islam, iman, ihsan dan hari kiamat. Dan apabila ditanya tentang apakah itu ihsan, Rasulullah saw. menjawab: Engkau beribadah kepada Allah seolah-olah engkau melihat-Nya. Dan jika engkau tidak melihat-Nya, maka sesungguhnya Dia selalu melihatmu
Penghayatan konsep ihsan ini sangat penting kerana ia berkaittan dengan rasa tanggungjawab dan akauntabiliti.
Justeru, jika elemen ini dapat diterapkan dalam diri setiap insan, nescaya kita tidak lagi memerlukan kamera litar tertutup (CCTV) atau sebarang bentuk pengawasan untuk kita memberikan yang terbaik dalam setiap apa yang dilakukan.
Kesedaran akan wujudnya ‘pengawasan’ Tuhan ini juga akan meningkankan lagi nilai kepercayaan (trust) sesama kita. Dalam konteks pengeluaran, hubungan antara majikan-pekerja akan lebih erat bila mana kepercayaan antara kedua-dua pihak meningkat. Ini seterusnya dapat mengurangkan kos pengeluaran, (apabila kos pengawasan pekerja dapat dikurangkan) tanpa menjejaskan produktiviti atau kualiti kerja kerana, setiap pekerja akan sentiasa memberikan mutu kerja yang terbaik dari diri masing-masing.
Konsep Untung Rugi Perniagaan Dalam Islam
Sejarah Islam membuktikan bahawa kegiatan perniagaan bukan semata-mata bermotifkan untung. Para pedagang Islam yang bertanggungjawab membawa Islam ke nusantara dan juga ke seluruh pelusok dunia datang bersama cahaya Islam.
Islam tidak mungkin mudah untuk diterima sekiranya para pedagang Islam dahulu tidak mempunyai perwatakan dan karisma yang menarik. Justeru, perkara inilah yang penting untuk kita fahami kerana di dalamnya terkandung konsep perniagaan global, mesra pelanggan, halal dan berkualiti serta beretika.
Perkara ini dapat dikupas dengan memahami konsep untung dan rugi dalam perniagaan itu sendiri. Falsafah ekonomi konvensional menyatakan bahawa sesebuah entiti perniagaan bermatlamat untuk memaksimumkan keuntungan. Untung dari segi kewangan dan material di sini merupakan suatu konsep keuntungan yang pincang kerana aspek rohani dan nilai murni sering dipinggirkan.
Islam melihat untung dan rugi dari aspek material dan juga rohani/spiritual. Dari segi material, setiap perniagaan mungkin memperolehi keuntungan atau kerugian. Sebaliknya, dari aspek kerohanian, setiap aktiviti perniagaan akan diberikan ganjaran pahala yang besar jika dijalankan dengan amanah, jujur dan beretika. Namun, jika perniagaan dijalankan dengan melanggar batas-batas agama, hanya dosa yang akan diperolehi.
Lantaran itu, setiap aktiviti perniagaan mempunyai beberapa kemungkinan pulangan dan risiko dari segi material dan juga spiritual. Ringkasnya, seseorang peniaga mungkin mendapat untung dan juga pahala, atau mendapat untung dan dosa, atau mendapat rugi dan pahala, atau mendapat rugi dan dosa dari aktiviti perniagaan yang dijalankannya.
Islam membenarkan pengambilan untung. Pada masa yang sama, untung mestilah dijana melalui aktiviti perniagaan yang sihat dan menjaga batas-batas agama. Dengan ini, seseorang peniaga itu akan mendapat untung dan juga pahala. Ini merupakan suatu kedudukan yang terbaik. Peniaga tersebut bukan sahaja memperolehi kebaikan di dunia menerusi untung perniagaannya, malah aktiviti tersebut memberikannya ganjaran pahala yang besar. Contoh ini dapat dilihat dalam sejarah Rasulullah SAW (sebelum kerasulannya) di mana baginda mendapat untung yang banyak hasil dari perniagaannya di Syam.Baginda juga jujur dan amanah dalam membawa hasil dagangan yang dimiliki oleh Siti Khadijah.
Peniaga yang mengalami kerugian tetapi jujur, amanah dan menjaga batas-batas agama dalam berniaga juga dipandang tinggi dari perspektif Islam. Meskipun rugi dari segi kewangan, namun peniaga ini mendapat ganjaran pahala kerana kebaikan dan kesabarannya.
Sebaliknya, Islam mengutuk peniaga yang hanya mementingkan keuntungan material dan kewangan tetapi mengabaikan batas-batas keagamaan dalam aktiviti perniagaan. Peniaga seperti ini mungkin mendapat untung yang banyak, tetapi aktiviti perniagaan yang dijalankannya hanya mendapat dosa dan kutukan dari Allah. Peniaga seperti ini biasanya ingin untung cepat dengan menipu dalam perniagaan atau terbabit dalam aktiviti perniagaan yang ditegah oleh syarak.
Kemungkinan terakhir ialah seseorang peniaga yang mendapat kerugian dan juga dosa dari perniagaannya. Ini merupakan kedudukan terakhir dan paling malang untuk seseorang peniaga.
Jelas kepada kita bahawa Islam lebih mementingkan keuntungan akhirat (mendapat pahala) berbanding keuntungan dunia yang sementara. Garis panduan dalam muamalat Islam tidak pernah menghalang seseorang peniaga itu dari mencari keuntungan. Pada masa yang sama, garis panduan di dalam Islam membimbing seseorang itu ke arah keredhaan Ilahi.
Di sinilah penegasan terhadap nilai-nilai korporat yang telus, berwibawa, berakhlak dan mematuhi batas-batas keagamaan menjadi keutamaan. Dengan menjaga nilai-nilai ini jugalah seseorang peniaga Islam akan dipandang tinggi. Inilah rahsia bagaimana Islam mudah diterima suatu ketika dahulu apabila ia dibawa oleh para pedagang Islam.
Monday, April 03, 2006
Profit in Business
• In Islam, a businessman must realize that his business objective is to get blessing and rewards from Allah. Nonetheless, there are many businessmen ended up committing sins.
• Simultaneously, a businessman also wants to make monetary profit. However, this objective also subjects to loss.
• Therefore, a good business is a business that is blessed by Allah and it also generates a good profit to the owner.
Wealth Creation
• In Islam, spiritual wealth will create multiple amount of material wealth.
• Man is the capital for wealth creation. Man’s taqwa is the source of capital for wealth creation (like bank) and man’s intellect is the cause of material wealth creation.
• Riba will not increase wealth but charity will multiply wealth.
• Strenghening brotherhood and love is another source of wealth creation.
• 9/10 of sustenance comes from trade.
• Material wealth is not the objective of life but in fact, blessing from Allah is the main objective.
• Honesty pays handsomely.
Monday, March 20, 2006
Critic to Secular Rationalism
In economics, man is assumed to be a rational economic man. As consumer, man tries to maximize his utility while as a producer, man tries to maximize his profit. To achieve both objectives, he must also minimize the costs incurred. Thus, optimal decision is said to be achieved when marginal benefits is equal to marginal costs. This rule of optimization provides a basis to evaluate rational behavior of man using the monetary value. Therefore, rational economic man is homo economicus where the primary objective of consumption/production is to achieve the highest level of economic satisfaction/profit whose only stimulus is ‘the sense of money’
Capitalism weighted the analysis of marginal benefit and marginal cost by valuing the individual interest to be more superior than the social interest. This is parallel with the idea of self-interest advocated by the system. However, this pattern of thinking and priority will not create a harmonious society and will also fail to sustain its economic development. Rationality guided by self-interest with its nervous system sensitive to the touch of money would result in an individualistic, greedy and rivalrous system.
Moreover, the secular idea of rationalism is erroneous because the ideology is uncertain on the ultimate meaning of right and wrong. As far as truth is concerned, the secular judgment relies on the palate of rationality. Clash on what is truth could exist due to conflict of interest between one individual with another individual or between an individual with a society or between a society with another society.
Truth is not an outcome of democratic majority. Nonetheless, a secular society would clarify the confusion on truth based on this principle. Consequently, the approach taken has resulted in confusion in the practice of rationalism because it creates a position where sense is no longer sensible.
Thursday, March 16, 2006
Syarat memaksimumkan keuntungan perniagaan
Berniaga merupakan suatu pekerjaan yang mulia. Hampir keseluruhan kegiatan ekonomi digerakkan oleh sektor perniagaan. Maka, tidak hairanlah bila mana Nabi Muhammad s.a.w. pernah bersabda bahawa sembilan per sepuluh rezeki itu datang daripada perniagaan.
Islam memandang tinggi akan kedudukan para peniaga. Para peniaga yang jujur tempatnya ialah di syurga Allah. Ini dinyatakan oleh Nabi s.a.w. dalam sabdanya yang berbunyi: Peniaga yang jujur akan bersama-sama para nabi, siddiqin dan golongan mati syahid (Hadis riwayat Tarmizi dan Hakim).
Dewasa ini, pelbagai isu berkaitan dengan amalan perniagaan yang songsang dan korup seperti pecah amanah, rasuah, penipuan, eksploitasi, penindasan pekerja, pencemaran alam dan sebagainya telah timbul berikutan sikap dan amalan korporat yang tidak beretika.
Berikutan keadaan yang semakin genting, kesedaran dan penerapan tentang amalan perniagaan beretika yang lebih telus, jujur dan berhemah semakin menjadi trend perniagaan global.
Sebenarnya, amalan perniagaan yang baik akan menghasilkan kestabilan hidup yang harmoni. Ini kerana, para peniaga merupakan mereka yang sentiasa berinteraksi dengan manusia lain seperti para pembeli; menggembleng keringat usaha para pekerja/buruh; dan para peniaga turut berinteraksi dengan alam kerana mereka menggunakan bahan mentah dari hasil alam. Dengan modal yang ada, semua ini disatukan dalam proses pengeluaran bagi mendapatkan keuntungan.
Amalan perniagaan dalam sistem ekonomi konvensional meletakkan objektif memaksimumkan keuntungan dan meminimumkan kos sebagai matlamat utama sesebuah entiti perniagaan. Objektif material ini kerap kali dilihat kontra de-ngan kedudukan dan keutamaan sistem nilai.
Untuk memaksimumkan untung, keupayaan bagi menjana perolehan yang tinggi dan meminimumkan kos adalah dua perkara asas yang mesti dititikberatkan. Ini biasanya dicapai dengan meletakkan sistem nilai sebagai keutamaan kedua dan tidak kurang juga yang terus mengabaikannya.
Islam, sebaliknya telah meletakkan panduan yang jelas dalam menjawab persoalan ini. Islam membenarkan pengambilan untung dan objektif untuk memaksimumkan keuntungan hanya dibenarkan setelah beberapa perkara asas dipenuhi.
Dalam erti kata lain, konteks memaksimumkan keuntungan hanya dibenarkan setelah beberapa perkara dipertimbang dan dilaksanakan.
Perkara yang pertama, Islam melihat perniagaan sebagai suatu bentuk ibadah di mana ia dilaksanakan untuk mendapat keredaan Ilahi. Sehubungan itu, segala bentuk perniagaan yang bercanggah dengan hukum syarak adalah salah di sisi Islam dan tidak boleh dijalankan.
Ini juga mencakupi amalan perniagaan yang baik di mana dalam usaha mencapai keredaan Allah, amalan perniagaan yang tidak sihat seperti menipu, rasuah, riba, menyorok barang dan sebagainya mestilah dijauhi. Jelas bahawa bentuk perniagaan dan amalan perniagaan yang selaras dengan kehendak ajaran Islam mesti dititikberatkan.
Perkara kedua, dalam menjalankan perniagaan, seseorang peniaga perlu menjalankan perniagaannya selaras dengan konsep adil dari kaca mata Islam. Adil bermaksud tidak ada penindasan dan eksploitasi dilakukan ke atas mana-mana pihak. Antara lain, konteks adil di sini melibatkan keadilan dari segi penggunaan sumber ekonomi, penetapan harga, kontrak, penyampaian informasi dan kebenaran kandungan iklan.
Pengabaian prinsip ini jelas dalam masalah rumah terbengkalai di negara kita. Ketidakadilan ke atas para pembeli rumah menuntut perhatian segera pihak berwajib.
Seterusnya, para peniaga mesti mengambil kira kepentingan masyarakat dalam menjalankan perniagaannya. Sikap mementingkan diri sendiri seperti amalan membuang sisa pencemaran ke dalam sungai sebagai langkah mengurangkan kos adalah salah di sisi Islam.
Selain itu, mengenakan caj yang tinggi dalam keadaan masyarakat terdesak dan memerlukan barangan atau perkhidmatan yang ditawarkan, juga merupakan suatu amalan yang tidak bermoral dan membelakangkan kepentingan masyarakat.
Hanya setelah mengambil kira ketiga-tiga perkara di atas, barulah persoalan `memaksimumkan' keuntungan boleh dipertimbangkan. Jelas, amalan perniagaan dalam Islam tidak hanya melihat pada keuntungan material sempit yang hanya menguntungkan sesetengah pihak.
Perniagaan yang mengambil kira prinsip-prinsip di atas akan menghasilkan bukan sahaja nilai tambah material, malah turut menjana nilai tambah spiritual dan moral dalam masyarakat.
16 Mac 2006, Utusan Malaysia
Tuesday, March 14, 2006
Insentif tingkatkan semangat berkhidmat
Pembentangan Bajet 2006 sekali lagi membawa berita gembira buat kakitangan awam. Pemberian elaun dan bonus sedikit sebanyak dapat mengurangkan beban kewangan isi rumah terutamanya bagi yang berpendapatan rendah dan sederhana. Tambahan lagi, `bonus' bekerja lima hari seminggu turut dilihat mampu meningkatkan lagi mutu kehidupan sosial mereka. Ini diharap akan menjadi pembakar semangat dan motivasi kepada kakitangan awam untuk memberikan khidmat yang terbaik.
Sememangnya insentif kewangan sering dilihat sebagai satu faktor penting untuk meningkatkan motivasi kerja. Pemberian insentif kewangan yang bersesuaian amat penting untuk mendorong usaha yang optimum daripada pekerja.
Sekiranya insentif kewangan tidak setimpal diberikan, para pekerja biasanya akan mengambil kesempatan di tempat kerja untuk memenuhi kepentingan diri masing-masing.
Optimum
Pun begitu, kita tidak seharusnya melihat insentif material sebagai satu-satunya faktor untuk mendorong usaha yang optimum daripada diri masing-masing. Dari pandangan Islam, terdapat banyak sebab yang wajar kita renung sebagai insentif untuk kita memberikan usaha yang terbaik.
Selain tidak menafikan insentif material untuk setiap usaha yang kita laksanakan, Islam menekankan aspek insentif spiritual sebagai tunjang utama untuk kita memberikan usaha yang terbaik dalam setiap yang dilakukan. Ini kerana, setiap kerja mestilah dijalankan dengan niat untuk mendapatkan keredaan Ilahi.
Lantaran, untuk setiap usaha yang ikhlas dilakukan, Allah s.w.t. telah menjanjikan ganjaran syurga. Sebaliknya, balasan neraka disediakan untuk mereka yang menyeleweng dalam amanah yang diberikan. Nyata bahawa dalam Islam, setiap kerja baik yang dilakukan dengan niat yang betul akan dikira sebagai satu ibadah yang akan mendapat ganjaran yang besar. Ini wajar disedari dan dijadikan daya dorong dalam diri kita.
Selain itu, dalam al-Quran dan hadis Nabi s.a.w., terdapat banyak galakan yang boleh dijadikan motivasi untuk kita bekerja dan memberikan yang terbaik. Antara hadis yang popular, Nabi Muhammad bersabda yang bermaksud: ``Bekerjalah kamu seolah-olah kamu akan hidup seribu tahun lagi dan beribadatlah kamu seolah-olah esok kamu akan mati.''
Agama Islam tidak pernah melarang umatnya untuk mencari rezeki dan kekayaan di dunia (al-Qasas:77). Ini penting kerana dalam ajarannya, terdapat tuntutan yang memerlukan kita mempunyai kedudukan kewangan yang baik. Antaranya, kita wajib membayar zakat dan menunaikan haji.
Tuntutan nafkah untuk ahli keluarga juga merupakan suatu yang wajib. Yang pasti, semua tuntutan ini me-merlukan usaha yang gigih dan ikhlas dalam kita mencari pendapatan yang bersih dan halal untuk melaksanakan ibadah-ibadah tersebut.
Nyata sekarang bahawa insentif spiritual mampu menjadi pencetus motivasi ulung untuk kita memberikan yang terbaik dalam melaksanakan tugas sebagai warganegara yang bertanggungjawab. Budaya cemerlang merupakan tuntutan Islam.
12 Oktober 2005, Utusan Malaysia
Kepentingan kekayaan material
Cabaran masa kini yang melanda umat Islam seluruh dunia menyaksikan bagaimana tiada lagi rasa hormat dan `gerun' sesetengah pihak terhadap Islam dan umatnya.
Salah satu punca utamanya ialah umat Islam lemah dan ketinggalan dari sudut material. Ini mencakupi soal ekonomi, sains dan teknologi serta sosiobudaya.
Ini terbukti apabila tidak ada satu pun negara Islam yang termasuk dalam kelompok negara maju atau kuasa besar ekonomi dunia. Kesemuanya tergolong dalam kumpulan negara membangun. Memburukkan lagi, dalam kategori ini, hampir separuh negara Islam termasuk dalam kategori negara-negara miskin dan terlalu bergantung dengan sumber alam semula jadi sebagai punca ekonomi.
Aspek spiritual adalah asas kekuatan jiwa seseorang. Untuk mengukuhkannya, kita memerlukan kekayaan dan sokongan material.
Lantas, untuk bangkit dan kembali dihormati, perjuangan dari aspek material perlu diberi perhatian. Perkara paling asas ialah setiap umat Islam perlu berusaha memperbaiki diri dan keluarga masing-masing.
Untuk menjadi yang terbaik, setiap individu Islam perlu kaya spiritual dan material. Islam tidak menghalang umatnya mencari kekayaan material. Malah, kita digalakkan berusaha untuk memajukan diri dan keluarga.
Ini kerana, kekayaan material menyediakan jalan dan peluang yang lebih besar untuk kita mencapai kejayaan yang sebenarnya di akhirat. Dengannya kita dapat menunaikan kewajipan agama seperti membayar zakat, menunaikan haji, wakaf dan bersedekah. Kekuatan material juga menjadikan kita lebih dihormati terutamanya dalam dunia materialisme ini.
Pun begitu, Islam mengingatkan kita agar tidak terpengaruh dengan materialisme. Materialisme merupakan fahaman yang meletakkan objektif utama kehidupan adalah untuk mencapai kesenangan dan kejayaan material. Secara langsung, berjaya atau gagalnya seseorang itu dinilai berdasarkan kedudukan materialnya.
Ini merupakan perspektif yang salah kerana pemahaman ini akan disertai dengan keruntuhan moral dan goncangnya sistem nilai sesebuah masyarakat.
Islam menggariskan panduan dalam mengejar kejayaan material. Dalam usaha untuk mencari keuntungan misalnya, nilai dan akhlak Islam perlu dijaga. Soal halal dan haram, kejujuran dan ketelusan, kesopanan dan adab; semuanya telah digariskan dalam Islam. Semua ini akan mengimbangi antara naluri manusia yang cintakan kekayaan dan tuntutan agama yang menekankan aspek kerohanian dan spiritual. Di sini letaknya keindahan agama Islam.
- Mohd. Nahar Mohd. Arshad, ialah Pensyarah, Kulliyyah Ekonomi dan Sains Pengurusan, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia.
11 Nov 2005, Utusan Malaysia
Monday, March 13, 2006
Alam sekitar sebagai amanah besar
SEJAK Malaysia mencapai kemerdekaan, beberapa transformasi ekonomi telah dilaksanakan demi memastikan pertumbuhan ekonomi yang mapan dapat diteruskan.
Daripada sebuah negara yang berasaskan pertanian, Malaysia kini muncul sebagai sebuah negara perindustrian.
Bagaimanapun, kita harus sedar bahawa tahap kemajuan ekonomi tidak wajar hanya dinilai berdasarkan angka atau peratusan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) semata-mata.
Ini kerana, ukuran keharmonian dan kemajuan sesebuah negara tidak hanya terletak pada tahap kemampuan ekonominya menghasilkan barangan dan perkhidmatan.
Hakikatnya, angka KDNK hanya mengukur tahap kemajuan ekonomi dari satu aspek (penghasilan barangan dan perkhidmatan) dan pada masa yang sama, tidak mengambil kira perkara-perkara lain yang boleh merosakkan keharmonian kehidupan dalam sesebuah negara seperti peningkatan pencemaran alam, kenaikan kadar jenayah, keruntuhan sistem nilai dan lain-lain.
Kita maklum bahawa alam sekitar merupakan tempat untuk kita mendapatkan sumber-sumber ekonomi.
Eksploitasi keterlaluan terhadap alam sekitar hanya akan memberikan keuntungan jangka masa pendek kepada sesetengah pihak.
Sebaliknya, kemusnahan yang terjadi akan membawa kesan jangka masa panjang yang mampu mengancam keseimbangan ekosistem dan matlamat pertumbuhan ekonomi yang ada kelangsungan.
Justeru, usaha untuk merencana sesuatu projek pembangunan sewajarnya mengambil kira faktor alam sekitar.
Ajaran Islam sendiri menganjurkan agar manusia sentiasa menjaga hubungannya dengan alam sekitar, selain memelihara hubungan dengan Pencipta dan sesama manusia.
Falsafah Islam meletakkan alam sekitar sebagai satu amanah Tuhan kepada manusia untuk menguruskannya sebaik mungkin.
Alam sekitar juga merupakan suatu tanda buat manusia menyedari kewujudan Pencipta.
Selebihnya, alam sekitar turut menjadi sumber wahana ilmu buat kita, di mana pelbagai cabang ilmu terhasil dari pemerhatian dan pemahaman kita terhadap alam sekitar.
Alam sekitar turut menjadi sumber ekonomi dan sumber untuk kita meneruskan survival kehidupan di dunia ini.
Dalam buku tulisan Jared Diamond berjudul Guns, Germs and Steel: The Fates of Human Societies, beliau menjelaskan kaitan di antara faktor geografi dan alam sekitar dalam pembangunan sesebuah tamadun.
Sebuah lagi bukunya bertajuk Collapse: How Societies Choose to Fail or Succeed menerangkan kaitan antara alam sekitar dan keruntuhan sesebuah negara atau ketamadunan.
Jelas bahawa terdapat hubungan yang rapat antara kemajuan manusia dan keadaan alam sekitar.
Pembangunan yang wujud dari falsafah ekonomi kapitalis nyata sekali membawa banyak kemusnahan dan pencemaran terhadap alam sekitar.
Ini terbukti di mana, hanya setelah kesan buruk akibat dari Revolusi Perindustrian di Eropah (bermula pada kurun ke-19) tercetus, aliran berhubung alam sekitar (environmentalis) semakin memuncak.
Antara natijahnya, wujud cabang kajian ekonomi alam sekitar dalam melihat impak pembangunan ekonomi dan kesannya terhadap alam sekitar.
Falsafah kapitalisme yang meletakkan kepentingan diri sendiri sebagai asasnya percaya bahawa apabila setiap individu berusaha memaksimumkan keuntungan peribadi, masyarakat yang terhasil kemudiannya adalah sebuah masyarakat yang makmur.
Ini tidak semestinya benar. Sebagai contoh, para pengilang yang ingin memaksimumkan keuntungan, akan mengambil jalan mudah dengan membuang sisa perindustrian ke dalam sungai untuk meminimumkan kos pengeluaran.
Akibatnya, sikap mementingkan diri seperti ini akan mengancam kepentingan bersama apabila sungai yang menjadi sumber air teruk tercemar.
Isu seperti kesan rumah hijau dan pemanasan global, pencemaran sumber air dan udara, penggurunan muka bumi dan pembuangan sisa industri termasuk yang terkini, sisa elektronik terus mengancam keselesaan kehidupan kita meskipun pada masa yang sama, taraf kehidupan manusia semakin meningkat.
Kita harus sedar bahawa alam sekitar juga pandai `merajuk' sekiranya kita alpa dari memuliharanya.
Allah s.w.t. berfirman di dalam al-Quran: Telah timbul berbagai kerosakan dan bala bencana di darat dan di laut dengan sebab apa yang telah dilakukan oleh tangan manusia; (timbulnya yang demikian) kerana Allah hendak merasakan mereka sebahagian dari balasan perbuatan-perbuatan buruk yang mereka telah lakukan, supaya mereka kembali (insaf dan bertaubat) - Ar-Rum:41.
Kejadian banjir lumpur, tanah runtuh dan hujan asid adalah antara contoh bagaimana perkara ini boleh berlaku.
Semuanya bermula akibat dari interaksi yang tidak seimbang antara aktiviti manusia yang melampaui tahap kemampuan alam sekitar untuk melengkapkan satu kitar alam yang sempurna di mana, sumber yang telah digunakan atau pencemaran yang terhasil dapat disediakan atau dineutralkan semula.
* MOHD NAHAR MOHD ARSHAD ialah pensyarah di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM)
3 June 2005, Utusan Malaysia
Thursday, August 11, 2005
Islamic vs Conventional Economics – Incentives
Incentives can be divided into three broad classes:
o Material/remunerative incentive – This exists when one can expect some form of material rewards in exchange for acting in a certain particular way.
o Moral incentive – This exists when a particular choice of action is regarded as the right thing to do, or admirable, or the failure to act in a certain way is condemned as indecent. A person acting on a moral incentive can expect a sense of self-esteem, and approval or admiration from the community. A person who acts against moral incentives can expect a sense of guilt, condemnation or even ostracism from the community.
o Coercive incentive exists when a person can expect failure to act in certain course of conducts will result in physical force being used against him/her e.g. imprisonment, confiscating property etc.
As far as capitalism is concerned, the economic system rewards people on the basis of their contributions in the economic activities (functional distribution). Here, material well-being is the motivating factor for people to work. Furthermore, the enormous freedom that bias towards private ownership in the system stimulates higher desire for material gains and consumerism which then, drive people to work hard to achieve those objectives..
While in socialism, state ownership of all factors of production and equality in the distribution of wealth and income requires proper moral incentive towards desirable behavior by appealing to the people’s responsibility to the society. Many times in the histories of socialism, coercive incentive was used for the communist party to fulfill its agenda.
In Islam, the incentive mechanism among others are driven by these motives:
o Pleasing Allah for the sake of getting His blessings. A person who achieves this level of iman would do anything even if he or she has to scarify his or her life.
o Heaven and hell are the ultimate place of getting rewards and punishments. We are given the freedom of choice to conduct our actions in this world but we must bear the consequences in the hereafter. All of our actions will be evaluated and judged by Allah in the hereafter.
o The people of the paradise are the successful servants of Allah. This manifests the ultimate meaning of falah.
o Good Muslim will always realize that any promising reward in the hereafter by Allah for any good deed is far more greater than any possible material reward in this world
o All good deeds in this world are considered as a form of worshipping if they are done correctly with sincere intention for Allah.
o There are a lot of verses and hadith that encourage Muslim to strive for excellence (al-Mulk:2, Ali-‘Imran:110)
o We must strive for excellence in this life because as Muslims, we are the role model to other mankind.
o Islam never prohibits material pursuit (al-Qasas:77)
o Apart from the material incentives, Muslim will be rewarded accordingly because:
- to give halal supplements (rizk) to one family is wajib as a nafaqah
- Muslim also must work to fulfill the obligations which require health financial position such as performing hajj and paying zakat
- 28:77
"But seek, with the (wealth) which Allah has bestowed on thee, the Home of the Hereafter, nor forget thy portion in this World: but do thou good, as Allah has been good to thee, and seek not (occasions for) mischief in the land: for Allah loves not those who do mischief."
- Abu Musa, may Allah be pleased with him, reported: The Messenger of Allah (may peace be upon him) said: Giving charity is obligatory upon each Muslim. It was asked: What do you say of him who does not find (the means) to do so? He said: Let him do manual work, thus doing benefit to himself and give charity. It was asked: What about one who does not have (the means) to do so? He said: Then let him assist the needy, the aggrieved. It was asked: What do you say of one who cannot even do this? He said: Then he should enjoin what is reputable or what is good. He asked: What if he cannot do that? He (the Holy Prophet) said: He should then abstain from evil, for verily that is charity on his behalf. (Sahih Muslim)
Wednesday, August 10, 2005
Islamic vs Conventional Economics – Role of State
In capitalism, government plays very minimal roles in the economy such as maintaining law and order, defense, general health and providing public goods. Government also intervenes in the case of market imperfection or instability. In other words, the decision making process is decentralized. In fact, government intervention is seen as as a form of market distortion in many cases.
On the other hand, state plays the central role in socialism. The central planning unit decides what, how, when and for whom to produce. Here, the decision making process is very centralized
In the Islamic economic system, government is part of the integrated economic system of Islam. These are a lot of verses of Qur’an and hadith that emphasize on the importance of leader (state) in the Islamic system.
Allah says in al-Qur’an:
"O you who believe! Obey God and obey the Messenger and those from among you who are in charge of your affairs; and if you differ over any matter, refer it to God and the Messenger, if you do believe in God and the last day." (4:59)
As far as the economy is concerned, Islam prefers market as a mechanism to allocate resources and to distribute wealth. However, market alone is insufficient to achieve prosperous and fair level of well being. Therefore, the role of state is crucial to regulate, supergvise and complement the market.
Some of the essential economic functions of the Islamic state are:
o To eradicate poverty by creating conditions for full employment and a sustainable rate of growth
o To ensure stability in the real value of money (inflation controlling)
o To maintain law and order
o To ensure social and economic justice
o To ensure social security
o To foster equitable distribution of income and wealth
o To harmonize international relation
o To safeguard national sovereignty
It is also important to note that the decision makings in Islam should be based on shura (consultation). The emphasize is evident from the following verses:
o "(Believers are those) who run their affairs by consultation among themselves." (42:38)
o "And consult them (O Prophet) in matters (of public concern)." (3:159)
o "And let there among you be a group of people who invite to all that is good, who enjoin what is right and forbid what is wrong." (3:104)
Apart from shura, another important institution is known as al-hisbah which fundamentally functions as the body to enjoin good and forbid evil in the system.
Thursday, July 21, 2005
Islamic vs Conventional Economics – Addressing Property Ownership
Briefly, we can say that capitalism emphasizes on private property ownership which gives freedom to economic agents to accumulate material wealth with loose intervention from the authority. Interestingly, the system has successfully created list of names of the richest men in the world and at the same time, also faces problem of severe poverty and widening income disparity.
Socialism, on the other side, confiscates the freedom of individual to own property. Basically, the state has full control in term of wealth creation, management and distribution. History has proven how Marx’s advocacy of equal distribution of wealth subtly, had been the cause and catalyst leading to the collapse of the system.
From an Islamic point of view, as far as property ownership is concerned, visions on the matter have been outlined clearly.
1. Fundamentally, absolute ownership exclusively belongs to Allah AWT (Qur’an, 1:2). This means, everything in the universe are all owned by Allah.
2. Man is given the responsibility as trustee to manage this world (Qur’an 33:72). Our possessions are relative and conditional.
3. Because of the responsibilities given, man is accountable for all possessions in this world before Allah, the Almighty in the hereafter (Qur’an 84:7-15).
4. Islam recognizes labor as a legitimate basis of ownership (Qur’an 4:32). At the same time, need also is another legitimate basis of ownership. For example, in the case of poverty.
5. Public and private property ownerships are both allowed by Islam.
Islam promotes the well-being of the people. Well-being here does not simply measured based on material possessions, but it also caters the spiritual and moral aspects. Hence, the Islamic economic system ensures freedom for mankind to progress within a guided parameter which suits the human nature (fitrah). At the same time, Islam also takes care of the welfare of the unfortunate people by many social security schemes in the religion which some are made obligatory (i.e. zakat) and some others are very recommended (i.e. sadaqah).
Tuesday, July 19, 2005
Islamic vs Conventional Economics - Why different definitions?
Basically, economics is defined as a social science that studies how human beings use the limited resources to satisfy his unlimited wants. Disagreement exists when among the Muslim scholars; there are few opinions on the concept of scarcity (limited resources).
On one side, there are those who reject the idea of scarcity, claiming that scarcity is non-existence. They believe that Allah has created resources in abundance as mentioned in al-Qur’an in 4:100, 27:16, 108:1 – just to mention few. On the other side, there are scholars who accept the concept of scarcity and argue that economics as a discipline cannot exist without this concept.
In between of these two opinions, there are scholars who argue that scarcity only exists in term of availability but there is no scarcity in term of existence. To put it differently, there is no absolute scarcity since Allah has provided everything in abundance (existence of resourceful world for mankind to live) and with due proportion (65:3). Scarcity, according to the argument, is a relative concept where one could argue that at certain time and at a certain place, there might be a problem of scarcity of certain resources. However, Allah has equipped mankind with knowledge that would enable him to overcome the problem. Knowledge, therefore, is the key to make the resources available for our utilization.
Apart from disagreements on the concept of scarcity, the idea of unlimited wants is also being reviewed critically by Muslim economists. As a Muslim, do we admit that our wants are unlimited? Is the concept of unlimited want and insatiable desire the same?
I would argue that the two are different. As a Muslim, first, I found that it is hard to accept the idea of unlimited wants. The logic is simple - given the limitations and weaknesses that we have to face in this life, automatically our wants are constrained by many factors. For example, if you like someone and want to marry him or her, there are possibilities that the person my reject you or already married.
Second, if we grouped our wants, we could have groupings such as shelter, food, cloth, transportation, entertainment, safety, recognition, and many more. However, the list could not be that long and at certain stage, we might scratch our head to think of what else do we want. From such groupings, the degree of wants could differ and this is where I would agree that wants are actually insatiable. Desire for more is always there in human nature and this is also mentioned in the meaning of a hadith: “If man had two valleys of gold, he will seek a third” (Bukhari).
For instance, when a person is poor, he might live in a small house. But, when he is richer, he wants a bigger house. In the end, the crux is to have a shelter and due to insatiable wants, degree for a better shelter would always exist in mankind.
As we had discussed earlier, shari’ah limits our freedom. As a Muslim, we must follow the shari’ah. The worships that we perform as a Muslim trained us to curb our desire and to channel it according to the will of God.
Hence, because of these disagreements on the basic elements of economics, Muslim economists have various ways to define Islamic economics
Friday, July 15, 2005
Islamic Economics vs. Conventional Economics
What are the criteria which we are going to use in our attempt to evaluate the two economic systems?
We found that Islamic economics and the conventional economics are different in term of these six criteria:
1. Definition of economics.
2. Ownership of property.
3. Role of government.
4. Incentive mechanism.
5. Organization of decision making.
6. Activities – consumption, production, distribution and exchange.
Tuesday, July 12, 2005
Maqasid as-Shari'ah
Sometimes, there are no Quranic texts or hadith (nass) addressing certain issues. In this situation, scholars or researchers need maqasid as-shari’ah (the objectives of shari’ah) as a guidance.
Click here for explanations on maqasid as-shari’ah.
Thursday, July 07, 2005
Shari'ah, Fiqh and Usul al-Fiqh
What is shari’ah? Shari’ah means path to the watering place; the clear path to be followed and the path which a believer has to track in order for him to obtain guidance in this world thus giving him true success in the hereafter. Shari’ah also refers to the commands, prohibitions, guidance and principles that Allah has addressed to mankind for them to follow in their conduct in this world. Only by obeying the shari’ah, one can enter the paradise (al-Jathiya, 45:18).
Basically, shari’ah covers the concepts of taufid (oneness of God), akhlaq (ethics and moral conduct) and fiqh (the practical shari’ah laws). Shari’ah makes a believer to be cautious at all time of his conduct in this world. This is because, for all of our actions, there are clear rulings of shari’ah in the form of obligatory, permissible, reprehensible, recommended and forbidden categories of actions.
Thus, in conducting our economic activities, the Islamic economic system is strictly being governed by the shari’ah. This does not mean that the Islamic economic system is lack of flexibility. Shari’ah is imposed upon mankind in order that they would be able to dynamically conduct their activities freely based on the limits and rules of the game which are prepared by the Creator of the Universe who knows best of His creations. The analogy could be seen in a football match where there are rules and regulations to be followed and those rules and regulations are not to restrict the game in a narrow sense but rather to make the game fun, fair and harmonious to everybody.
The first element of shari’ah is the concept of tauhid. One must accept by heart, toungue and body (through actions) that there is no other god but Allah; and Prophet Muhammad SAW is Allah’s Messenger. Without this confession, there is no eternal happiness (falah) for ones. One could be a wealthy person in this world, but if one rejects tauhid, he or she would remain forever in the hell fire (3:10, 3:116-117).
The second component of shari’ah is akhlaq. Akhlaq includes all the ethics and moral behaviors in life such as sincerity, benevolence, honesty, trustworthy and many more. All these are important in our economic activities. Only when the economic agents behave properly and follow the rules of the game, then the system could function smoothly.
Lastly, the third component of the shari’ah is fiqh. Fiqh literally means understanding and technically means the knowledge of practical shari’ah laws which are derived from the supporting evidences which include the primary sources of knowledge and the secondary sources of knowle,dge. Fiqh can be subdivided into muamalat, munakahat, jinayat, and ibadat which are all interconnected and cannot be seen separately in conducting our daily activities.
To derive fiqh, there is a methodology which is known as usul al-fiqh. In a simple word, we can say that usul al-fiqh is the knowledge of the principles and methods leading to the derivation of fiqh. Usull al-fiqh deals with the methods to interpret the Qur’an and hadith as well as the methods to derive ijtihad, qiyas and so on which involve the use of reasoning to derive the fiqh rulings.