Wednesday, June 14, 2006

Akauntabiliti Menerusi Ihsan

Oleh

Mohd Nahar Mohd Arshad
Universiti Islam Antarabangsa Malaysia


Melihat kepada persaingan global yang semakin sengit, penekanan harus diberikan kepada usaha untuk meningkatkan tahap kecekapan bagi menghasilkan barangan yang berkualiti dan perkhidmatan yang bertaraf dunia. Ini merupakan satu strategi berkesan yang dapat menjadikan sesuatu produk atau jenama itu ampuh untuk bertahan bagi jangka masa panjang. Pengabaian aspek kualiti dan ketidakecekapan pengurusan sumber pola, hanya akan mendatangkan keuntungan dalam jangka pendek, tetapi membawa kerugian yang besar dalam jangka masa panjang.


Dari sudut ekonomi, kecekapan (efficiency) dapat dinilai dalam dua aspek. Pertama, kecekapan agihan sumber, yang bermaksud menggunakan sumber-sumber ekonomi untuk menghasilkan barangan atau perkhidmatan yang paling diperlukan dan dikehendaki oleh sessebuah masyarakat. Di sini, kita menyedari akan akan hakikat sumber-sumber ekonomi yang terhad dan kita berusaha untuk mengelakkan sebarang pembaziran dengan tidak menghasilkan barangan yang tidak diperlukan dan berkualiti rendah.

Kedua, kecekapan dari sudut pengeluaran. Ini dicapai apabila kita berjaya mengeluarkan sesuatu barangan atau perkhidmatan dengan kos terendah yang mungkin. Di sini, penggunaan teknologi yang terbaik serta produktiviti yang tinggi amat diperlukan untuk mencapainya.

Untuk mencapai kedua-duanya, aspek kualiti insan itu sendiri merupakan faktor paling utama kerana manusialah yang dapat menentukan tahap kecekapan, produktiviti dan seterusnya kualiti barangan atau perkhidmatan yang dihasilkan.

Dalam proses penghasilan barangan atau perkhidmatan, aspek kualiti berkait rapat dengan aspek kawalan (supervision) terutamanya dalam pengawalan para pekerja. Ini merupakan sesuatu yang sukar dan mahal tetapi terpaksa dilakukan oleh para majikan bagi memastikan tahap kepatuhan pekerja yang tinggi.

Akibatnya, kos pengeluaran akan meningkat dan barangan atau perkhidmatan yang disediakan terpaksa dijual dengan harga yang tinggi. Ini seterusnya boleh mengurangkan tahap daya saing sesebuah syarikat mahupun sesebuah negara jika dilihat dalam konteks global.

Perkara ini boleh di atasi sekiranya setiap insan itu mempunyai kawalan dalaman diri. Dalam Islam, perkara ini dapatr difahami melalui konsep ihsan.

Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a. menyatakan bahawa pada suatu hari, malaikat Jibril datang menyerupai seorang lelaki lalu bertanya kepada Nabi Muhammad saw tentang Islam, iman, ihsan dan hari kiamat. Dan apabila ditanya tentang apakah itu ihsan, Rasulullah saw. menjawab: Engkau beribadah kepada Allah seolah-olah engkau melihat-Nya. Dan jika engkau tidak melihat-Nya, maka sesungguhnya Dia selalu melihatmu

Penghayatan konsep ihsan ini sangat penting kerana ia berkaittan dengan rasa tanggungjawab dan akauntabiliti.

Justeru, jika elemen ini dapat diterapkan dalam diri setiap insan, nescaya kita tidak lagi memerlukan kamera litar tertutup (CCTV) atau sebarang bentuk pengawasan untuk kita memberikan yang terbaik dalam setiap apa yang dilakukan.

Kesedaran akan wujudnya ‘pengawasan’ Tuhan ini juga akan meningkankan lagi nilai kepercayaan (trust) sesama kita. Dalam konteks pengeluaran, hubungan antara majikan-pekerja akan lebih erat bila mana kepercayaan antara kedua-dua pihak meningkat. Ini seterusnya dapat mengurangkan kos pengeluaran, (apabila kos pengawasan pekerja dapat dikurangkan) tanpa menjejaskan produktiviti atau kualiti kerja kerana, setiap pekerja akan sentiasa memberikan mutu kerja yang terbaik dari diri masing-masing.

Konsep Untung Rugi Perniagaan Dalam Islam

Berniaga merupakan susaru kegiatan ekonomi yang mulia dan sangat digalakkan dalam Islam. Nabi Muhammad SAW pernah bersabda bahawa sembilan per sepuluh rezeki datang dari perniagaan. Melalui kegiatan periagaan, aktiviti ekonomi digerakkan di mana peluang pekerjaan diwujudkan dan sesebuiah tamadun bangsa berkembang maju.

Sejarah Islam membuktikan bahawa kegiatan perniagaan bukan semata-mata bermotifkan untung. Para pedagang Islam yang bertanggungjawab membawa Islam ke nusantara dan juga ke seluruh pelusok dunia datang bersama cahaya Islam.

Islam tidak mungkin mudah untuk diterima sekiranya para pedagang Islam dahulu tidak mempunyai perwatakan dan karisma yang menarik. Justeru, perkara inilah yang penting untuk kita fahami kerana di dalamnya terkandung konsep perniagaan global, mesra pelanggan, halal dan berkualiti serta beretika.

Perkara ini dapat dikupas dengan memahami konsep untung dan rugi dalam perniagaan itu sendiri. Falsafah ekonomi konvensional menyatakan bahawa sesebuah entiti perniagaan bermatlamat untuk memaksimumkan keuntungan. Untung dari segi kewangan dan material di sini merupakan suatu konsep keuntungan yang pincang kerana aspek rohani dan nilai murni sering dipinggirkan.

Islam melihat untung dan rugi dari aspek material dan juga rohani/spiritual. Dari segi material, setiap perniagaan mungkin memperolehi keuntungan atau kerugian. Sebaliknya, dari aspek kerohanian, setiap aktiviti perniagaan akan diberikan ganjaran pahala yang besar jika dijalankan dengan amanah, jujur dan beretika. Namun, jika perniagaan dijalankan dengan melanggar batas-batas agama, hanya dosa yang akan diperolehi.

Lantaran itu, setiap aktiviti perniagaan mempunyai beberapa kemungkinan pulangan dan risiko dari segi material dan juga spiritual. Ringkasnya, seseorang peniaga mungkin mendapat untung dan juga pahala, atau mendapat untung dan dosa, atau mendapat rugi dan pahala, atau mendapat rugi dan dosa dari aktiviti perniagaan yang dijalankannya.

Islam membenarkan pengambilan untung. Pada masa yang sama, untung mestilah dijana melalui aktiviti perniagaan yang sihat dan menjaga batas-batas agama. Dengan ini, seseorang peniaga itu akan mendapat untung dan juga pahala. Ini merupakan suatu kedudukan yang terbaik. Peniaga tersebut bukan sahaja memperolehi kebaikan di dunia menerusi untung perniagaannya, malah aktiviti tersebut memberikannya ganjaran pahala yang besar. Contoh ini dapat dilihat dalam sejarah Rasulullah SAW (sebelum kerasulannya) di mana baginda mendapat untung yang banyak hasil dari perniagaannya di Syam.Baginda juga jujur dan amanah dalam membawa hasil dagangan yang dimiliki oleh Siti Khadijah.

Peniaga yang mengalami kerugian tetapi jujur, amanah dan menjaga batas-batas agama dalam berniaga juga dipandang tinggi dari perspektif Islam. Meskipun rugi dari segi kewangan, namun peniaga ini mendapat ganjaran pahala kerana kebaikan dan kesabarannya.

Sebaliknya, Islam mengutuk peniaga yang hanya mementingkan keuntungan material dan kewangan tetapi mengabaikan batas-batas keagamaan dalam aktiviti perniagaan. Peniaga seperti ini mungkin mendapat untung yang banyak, tetapi aktiviti perniagaan yang dijalankannya hanya mendapat dosa dan kutukan dari Allah. Peniaga seperti ini biasanya ingin untung cepat dengan menipu dalam perniagaan atau terbabit dalam aktiviti perniagaan yang ditegah oleh syarak.

Kemungkinan terakhir ialah seseorang peniaga yang mendapat kerugian dan juga dosa dari perniagaannya. Ini merupakan kedudukan terakhir dan paling malang untuk seseorang peniaga.

Jelas kepada kita bahawa Islam lebih mementingkan keuntungan akhirat (mendapat pahala) berbanding keuntungan dunia yang sementara. Garis panduan dalam muamalat Islam tidak pernah menghalang seseorang peniaga itu dari mencari keuntungan. Pada masa yang sama, garis panduan di dalam Islam membimbing seseorang itu ke arah keredhaan Ilahi.

Di sinilah penegasan terhadap nilai-nilai korporat yang telus, berwibawa, berakhlak dan mematuhi batas-batas keagamaan menjadi keutamaan. Dengan menjaga nilai-nilai ini jugalah seseorang peniaga Islam akan dipandang tinggi. Inilah rahsia bagaimana Islam mudah diterima suatu ketika dahulu apabila ia dibawa oleh para pedagang Islam.